Рекомендації для написання конкурсної роботи

Метою проведення конкурсу є виявлення потенційних абітурієнтів університету, що вступатимуть на спеціальність “Журналістика”. Його підсумки будуть оприлюднені в регіональних газетах, в університетській газеті „Університетський час” та на сайті університету на початку червня.

Хочемо, щоб дописувачі врахували подані нижче рекомендації, нехтування якими може позначитися на оцінюванні.

  1. Серед поданих стереотипних тем оберіть одну, наприклад, «Я, моя сім’я, друзі» й подайте її в дещо вужчому аспекті, наприклад, розкажіть цікаву історію про себе (своїх рідних, друзів), дібравши до нарису відповідний заголовок. Більшість попередніх конкурсантів, обравши широку тему, на жаль, її так і не конкретизували, у їхньому доробку ми не побачили реальних фактів, деталей – уміння їх зауважувати й описувати, тобто того, що формує творче обличчя автора. Кому ж цікавий автор без власного обличчя? Як кажуть, побачили ліс, але не побачили окремих дерев; побачили народ, але не побачили окремих людей.

Не намагайтеся в одній невеличкій публікації розкрити широку тему чи багато проблем або подій. Візьміть один-два аспекти теми і спробуйте висвітлити їх.

  1. Де шукати теми? Тематика не знає меж. Вона така широка, як всеосяжне слово, як безкрая думка. Темою може слугувати все – від зірки до атома. Автор живе у світі, як у зачарованому колі. З усіх боків нашого безмежного світу він отримує нові враження – від захоплення до розчарування. Вулиця, вивіска, поле, пахощі скошеного сіна – все, що приносить нам повсякденність, приховує стимули для творчості. Ви прогулюєтеся містом, поступаєтесь місцем у транспорті, зупиняєтеся перед вітринами, розглядаєте перехожих – модна зачіска, старий светр, уривок підслуханої розмови…

З.Оберіть тему і переконайтеся у правильності свого вибору, обговорюйте її з учителями, рідними, друзями. При цьому ставте запитання не тільки їм, а й собі. Будьте відвертими: правдиво розкажіть про труднощі, надії й перемоги. Нехай це буде картина справжнього життя з власного досвіду. Щира історія з власного життя, подана скромно, без самозакоханості, сприймається з інтересом. Розкажіть про людей, відомих і невідомих, чесних і нечесних… Оповідь про конкретних людей завжди сприймається з інтересом. Не пишіть абстрактно. Це нецікаво й викликає недовіру до вас. Буде добре, якщо ви це зробите стисло.

  1. При написанні творчих робіт практикуйтеся не тільки в традиційних для школи жанрах – твору чи есею, а й у пропонованих нами – репортажу, інтерв’ю, рецензії, нарису. Звертайте особливу увагу на властивості і функції журналістських текстів, які відрізняються від літературних. Зокрема, учіться передбачати можливі читацькі реакції і коментарі, налаштуватися на контакт (спілкування) з аудиторією.
  2. Ураховуйте те, що конкурс проводиться з метою виявлення потенційних абітурієнтів. Подавайте актуальну й цікаву інформацію, можливо, з інтригою. Світ, урешті-решт, не тільки позитивний. Ми повинні не тільки бачити негатив, а й уміти реагувати на нього й виправляти чи, принаймні, указувати на шляхи подолання вад, труднощів. Зрозуміло, що інформація повинна бути новою, і, можливо, навіть не передбачуваною. Власне, це й привертає увагу читача. Чи цікавим буде гладенький допис в газету, що складається з думок, що не хвилюють навіть вас – автора?

б. Як засвідчує досвід, значна кількість робіт, на жаль, має споглядальний характер, без бажання впливати на життя, змінювати його на краще. У зв’язку з цим, творячи, орієнтуйтеся не тільки на те, щоб розвивати інтелект читача й розбурхувати почуття, а й упливати на нього, спонукати до гарних вчинків. Старайтеся не стільки подавати пасивні описи людей і довкілля (природу, предмети тощо), скільки демонструвати динаміку пошуку, досліду, духовної експансії. Не замикайтеся на оцінці своїх чи чужих вчинків, споглядальності, учіться бути дієвими.

  1. Намагайтеся викладати власні думки. Твори, що складаються з чужих думок, нагадують одяг з чужого плеча. Магічна сила слова полягає в його здатності викликати нові уявлення, образи. Не користуйтеся вицвілим словесним орнаментом, стереотипами чи штампами. Вони тільки й чекають на хвилину вашої нерозбірливості, послаблення уваги, щоб проникнути у твір і зробити його невиразним. Кажуть, що посередності мислять стереотипно і навіть відчувають стереотипно. „Перший, хто порівняв жінку з квіткою, – сказав Гейне, – був поетом; хто це зробив удруге, був звичайним бовдуром”. Намагайтеся уникати висвітлення банальних істин. Сказане справедливе й для вживання метафор, епітетів, порівнянь. Стаючи затертими, вони підступні, бо увиразнюють банальність.
  2. Дбайте про грамотність та дотримання формальних вимог, що висуваються до даного виду робіт оргкомітетом.
  3. При виборі теми „Пам’ятні та визначні дати” сподіваємося, що конкурсанти приділять увагу поданим нижче визначним датам й оберуть одну з них, при цьому конкретизуючи свій доробок місцевим матеріалом, прикладами та ілюстраціями.