Рекомендації для написання конкурсної роботи
Метою проведення конкурсу є виявлення потенційних абітурієнтів університету, що вступатимуть на спеціальність “Журналістика”. Його підсумки будуть оприлюднені в регіональних газетах, в університетській газеті „Університетський час” та на сайті університету на початку червня.
Хочемо, щоб дописувачі врахували подані нижче рекомендації, нехтування якими може позначитися на оцінюванні.
- Серед поданих стереотипних тем оберіть одну, наприклад, «Я, моя сім’я, друзі» й подайте її в дещо вужчому аспекті, наприклад, розкажіть цікаву історію про себе (своїх рідних, друзів), дібравши до нарису відповідний заголовок. Більшість попередніх конкурсантів, обравши широку тему, на жаль, її так і не конкретизували, у їхньому доробку ми не побачили реальних фактів, деталей – уміння їх зауважувати й описувати, тобто того, що формує творче обличчя автора. Кому ж цікавий автор без власного обличчя? Як кажуть, побачили ліс, але не побачили окремих дерев; побачили народ, але не побачили окремих людей.
Не намагайтеся в одній невеличкій публікації розкрити широку тему чи багато проблем або подій. Візьміть один-два аспекти теми і спробуйте висвітлити їх.
- Де шукати теми? Тематика не знає меж. Вона така широка, як всеосяжне слово, як безкрая думка. Темою може слугувати все – від зірки до атома. Автор живе у світі, як у зачарованому колі. З усіх боків нашого безмежного світу він отримує нові враження – від захоплення до розчарування. Вулиця, вивіска, поле, пахощі скошеного сіна – все, що приносить нам повсякденність, приховує стимули для творчості. Ви прогулюєтеся містом, поступаєтесь місцем у транспорті, зупиняєтеся перед вітринами, розглядаєте перехожих – модна зачіска, старий светр, уривок підслуханої розмови…
З.Оберіть тему і переконайтеся у правильності свого вибору, обговорюйте її з учителями, рідними, друзями. При цьому ставте запитання не тільки їм, а й собі. Будьте відвертими: правдиво розкажіть про труднощі, надії й перемоги. Нехай це буде картина справжнього життя з власного досвіду. Щира історія з власного життя, подана скромно, без самозакоханості, сприймається з інтересом. Розкажіть про людей, відомих і невідомих, чесних і нечесних… Оповідь про конкретних людей завжди сприймається з інтересом. Не пишіть абстрактно. Це нецікаво й викликає недовіру до вас. Буде добре, якщо ви це зробите стисло.
- При написанні творчих робіт практикуйтеся не тільки в традиційних для школи жанрах – твору чи есею, а й у пропонованих нами – репортажу, інтерв’ю, рецензії, нарису. Звертайте особливу увагу на властивості і функції журналістських текстів, які відрізняються від літературних. Зокрема, учіться передбачати можливі читацькі реакції і коментарі, налаштуватися на контакт (спілкування) з аудиторією.
- Ураховуйте те, що конкурс проводиться з метою виявлення потенційних абітурієнтів. Подавайте актуальну й цікаву інформацію, можливо, з інтригою. Світ, урешті-решт, не тільки позитивний. Ми повинні не тільки бачити негатив, а й уміти реагувати на нього й виправляти чи, принаймні, указувати на шляхи подолання вад, труднощів. Зрозуміло, що інформація повинна бути новою, і, можливо, навіть не передбачуваною. Власне, це й привертає увагу читача. Чи цікавим буде гладенький допис в газету, що складається з думок, що не хвилюють навіть вас – автора?
б. Як засвідчує досвід, значна кількість робіт, на жаль, має споглядальний характер, без бажання впливати на життя, змінювати його на краще. У зв’язку з цим, творячи, орієнтуйтеся не тільки на те, щоб розвивати інтелект читача й розбурхувати почуття, а й упливати на нього, спонукати до гарних вчинків. Старайтеся не стільки подавати пасивні описи людей і довкілля (природу, предмети тощо), скільки демонструвати динаміку пошуку, досліду, духовної експансії. Не замикайтеся на оцінці своїх чи чужих вчинків, споглядальності, учіться бути дієвими.
- Намагайтеся викладати власні думки. Твори, що складаються з чужих думок, нагадують одяг з чужого плеча. Магічна сила слова полягає в його здатності викликати нові уявлення, образи. Не користуйтеся вицвілим словесним орнаментом, стереотипами чи штампами. Вони тільки й чекають на хвилину вашої нерозбірливості, послаблення уваги, щоб проникнути у твір і зробити його невиразним. Кажуть, що посередності мислять стереотипно і навіть відчувають стереотипно. „Перший, хто порівняв жінку з квіткою, – сказав Гейне, – був поетом; хто це зробив удруге, був звичайним бовдуром”. Намагайтеся уникати висвітлення банальних істин. Сказане справедливе й для вживання метафор, епітетів, порівнянь. Стаючи затертими, вони підступні, бо увиразнюють банальність.
- Дбайте про грамотність та дотримання формальних вимог, що висуваються до даного виду робіт оргкомітетом.
- При виборі теми „Пам’ятні та визначні дати” сподіваємося, що конкурсанти приділять увагу поданим нижче визначним датам й оберуть одну з них, при цьому конкретизуючи свій доробок місцевим матеріалом, прикладами та ілюстраціями.